Potężne ataki hakerskie, które miały miejsce rok i parę lat temu pokazały, jak niebezpiecznym i przewrotnym miejscem może być Internet. W wyniku działań hakerów wiele sklepów Internetowych pożegnało się z obecnością na rynku. Ataki przeprowadzane są zarówno na malutkie sklepiki, jak i ogromne sieci. Tak jak  historia firmy Sony, która niemal rokrocznie spotyka się z atakami w nią wymierzonymi – przykładem może być największy do tej pory atak na Sony, który wykradł i unicestwił dane z ponad 3 tysięcy firmowych komputerów Sony Pictures.

W artykule skupimy się na atakach hakerskich na sklepy internetowe. Temat ten jest szczególnie poważny, ponieważ wiele sklepów zakładanych jest na gotowych rozwiązaniach, takich jak chociażby Magneto, które w ostatnim czasie miało poważny problem z bezpieczeństwem.

Użytkownicy, chcąc zaoszczędzić czas i pieniądze tworzą własne sklepy na opracowanych i sprawdzonych rozwiązaniach, które napędzają setki, jak nie tysiące większych i mniejszych internetowych sklepów. Rozwiązania te są w większym lub mniejszym stopniu nieszczelne, co okazuje się doskonałą okazją do ataku.

hacker

Ataki hakerskie na sklepy Internetowe

Doskonałym przykładem zmasowanego ataku mogą być sklepy internetowe napędzane popularnym silnikiem osCommerce. W wyniku wykorzystania luki w bezpieczeństwie oprogramowania omawianej technologii zainfekowane zostało niemal 90 tysięcy sklepów! Hakerzy dopisali do rozwiązania osCommerce nieco kodu JS, który instalował na komputerze klienta zainfekowany plik.

Taki proceder był brzemienny w skutkach z paru powodów. Po pierwsze, zainfekowany sklep niemal od razu jest wykluczany z rankingu wyszukiwarek i dodawany do czarnej listy witryn internetowych. Dla właściciela sklepu oznacza to całkowite pożegnanie się z jakąkolwiek sprzedażą.

vorbiden

Poza karą od Google, na witrynie sklepu, na którą zamierzamy przejść, pojawia się komunikat o niebezpieczeństwie- jest to kolejny powód znacznego ograniczenia ruchu w sklepie. Poza tym po takim ataku właścicielowi będzie niezwykle trudno odzyskać dobre imię, dać klientom poczucie bezpieczeństwa i przekonać ich, że „teraz jest już bezpiecznie”.

Przykładem, który niesie poważne niebezpieczeństwo dla sklepów internetowych, może być serwis należący do grupy eBay- Magneto. Z tego rozwiązania korzystają takie marki jak Gant, Nike, czy Mothercare. Poza tym z Magneto korzysta 15% stron e-commerce.

Platforma posiada pewne niedopatrzenie- możliwość wykonywania dowolnego podprogramu, gdy użyjemy interfejsu oprogramowania. Jest to tzw. RCE (Remote Code Execution). Błąd ten może powodować wykradzenie wszystkich poufnych informacji ze sklepów internetowych i witryn e-commerce bazujących na Magneto- w Polsce z Magneto korzysta 5% wszystkich sklepów internetowych.

Jak chronić się przed atakami hakerów na sklep internetowy?

Odpowiednia profilaktyka będzie najlepszą ochroną swojego sklepu internetowego przed złośliwym oprogramowaniem i działaniami hakerów. Wiedza, w jaki sposób zabezpieczyć swój e-biznes pozwoli Ci spać spokojnie.

  • Mocne hasło

Podstawowymi działaniami, które zmniejszą ryzyko ataku na Twoją witrynę, są silne hasła. Wciąż wielu użytkowników zabezpiecza sklepy internetowe hasłami typu: „1234”, „qwerty”, „admin1” itd. Hasła powinny być odpowiednio silne, trudne do odgadnięcia oraz unikalne – używanie jednego hasła do całej witryny, skrzynki e-mail, czy konta bankowego jest naprawdę złym pomysłem.

  • Logowanie przez SSL

Logowanie się przez protokół HTTPS jest o wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem niż korzystanie z niezabezpieczonego HTTP. Pamiętaj o tym i dbaj o profilaktykę i sprawdzaj, czy w adresie strony, na którą się logujesz, znajduje się przedrostek HTTPS.

  • Łącz się przez klienta FTP

Łączenie się z serwerem sklepu lub witryny e-commerce przez szyfrowane połączenie SCP, lub SFTP oferowane przez klienta FTP to jedna z bezpieczniejszych metod zarządzania zawartością strony.

  • Uaktualniaj oprogramowanie, rozszerzenia i motywy

Dbanie o aktualizacje i korzystanie z najnowszych wersji oprogramowania wykorzystywanego w sklepie internetowym pozwoli mocno ograniczyć ryzyko ataku. Zwykle twórcy rozwiązań e-commerce w nowszych wersjach wypuszczają liczne usprawnienia w kodzie, które poprawiają bezpieczeństwo oprogramowania. Dotyczy to nie tylko systemu, ale również rozszerzeń, wtyczek, motywów oraz innych dodatków.

Oczywiście to tylko najbardziej podstawowe z działań, jakie możesz wykonać, żeby poprawić bezpieczeństwo swojego sklepu internetowego. Odpowiednia profilaktyka oraz wiedza, jak się chronić pozwolą Ci prowadzić e-działalność bez stresu.